Scandal în Germania: Prețurile la carburanți au crescut dramatic, fix înainte de subvenția acordată de Guvern

Gabriel Nuță-Stoica |
Data actualizării: | Data publicării:

Deși prețul petrolului la nivel mondial a scăzut în ultimele săptămâni, șoferii din Germania încă au parte de un șoc atunci când merg la benzinărie să alimenteze. Mai mult, prețurile la combustibili au crescut dramatic, fix înainte să intre în vigoare subvenția acordată de Guvern. Analiștii explică de ce au crescut din nou prețurile la benzină și motorină în Germania și când ne putem aștepta la ieftiniri.  

E scandal în Germania, după ce prețul carburanților a crescut dramatic în ultimele zile, lăsându-i pe șoferi cu gura căscată la pompe. Începând de miercuri, prețul unui litru de benzină E10 a crescut de la 2,07 la 2,13 euro la nivel național, în timp ce prețul motorinei a urcat de la 1,98 la 2,05 euro pe litru în aceeași perioadă. Creșterea prețurilor de la sfârșitul lunii reflectă o tendință care s-a manifestat pe tot parcursul lunii mai, observă jurnaliștii de la publicația The Local.

La Berlin, de exemplu, prețurile la benzină au crescut de la aproximativ 2,01 euro pe litru până la 2,20 euro pe litru în anumite benzinării din capitală.

Creșteri similare de prețuri au fost observate la München și Köln, unde șoferii au fost nevoiți să plătească aproximativ 2 euro pentru un litru de benzină la începutul lunii, dar au ajuns să plătească între 2,13 și 2,20 euro pe litru până la data de 30 martie. 

Dar de la 1 iunie, prețul motorinei ar trebui să sacadă cu 14 cenți, iar prețul benzinei ar trebui să scadă cu exact 30 de cenți. Problema care se pune este că, datorită scumpirilor din ultima perioadă, după reducerea acordată de Guvern, prețul va fi același.

Cum se justifică creșterea dramatică a prețurilor la carburanți? 

 

În ultima vreme, aproape toate țările au fost afectate de prețurile volatile ale energiei pe plan mondial, în special din cauza problemelor de aprovizionare și a războiului din Ucraina. De data aceasta, însă, salturile bruște ale prețurilor din Germania au ridicat unele sprâncene.

Asta pentru că, în ultimele săptămâni, prețul barilului de țiței s-a redus de fapt.

După cum subliniază asociația de automobiliști ADAC, țițeiul costă în prezent 113 dolari pe baril și ar putea să se îndrepte potențial spre maximele anterioare de 125 de dolari, care au fost înregistrate în martie. Cu toate acestea, prețurile au scăzut și sub 100 de dolari în anumite momente din ultimele două săptămâni, în timp ce prețul benzinei a continuat să crească indiferent de situație. 

În același timp, euro s-a întărit în raport cu dolarul, ceea ce face ca, în general, să fie mai ieftin pentru țările UE să cumpere țiței, deoarece prețul țițeiului este stabilit în dolari. Potrivit ADAC, acest lucru înseamnă că există "mult potențial" pentru ca prețurile să scadă. 

Atunci de ce sunt prețurile încă în creștere?

 

Aceasta este întrebarea de un milion de euro și nimeni, în afară de companiile producătoare de carburanți, nu poate spune cu exactitate ce se află în spatele acestei situații. Cu toate acestea, se speculează că ar putea fi din cauza faptului că guvernul este pe cale să reducă taxele pe combustibil pentru o perioadă limitată. 

Ca parte a pachetului de măsuri de reducere a costurilor energiei, coaliția formată din social-democrați (SPD), Verzi și Democrații Liberi (FDP) va reduce taxele pe combustibil la nivelul minim permis de legislația UE. La fel ca tichetul de 9 euro pentru utilizatorii de transport public, reducerea taxelor pe combustibil va fi valabilă de la 1 iunie până la 31 august, înainte de a reveni la normal în septembrie. 

Guvernul estimează că șoferii ar putea economisi până la 14 cenți pentru fiecare litru de motorină sau 30 de cenți pentru fiecare litru de benzină prin reducerea ratei de impozitare. Însă această estimare se bazează pe faptul că societățile de carburanți se vor feri de tentația de a profita de pe urma măsurii.  

Din nefericire pentru proprietarii de mașini, se pare că firmele producătoare de carburanți nu sunt atât de altruiste pe cât speră guvernul: de fapt, experții cred că aceste firme ar putea să își majoreze prețurile acum pentru a beneficia mai mult de reducerea taxei atunci când aceasta va intra în vigoare miercuri.

Acest lucru s-ar adăuga la profiturile de miliarde pe care le culeg deja de la izbucnirea războiului din Ucraina. În condițiile în care prețurile energiei au crescut vertiginos, marile concerne petroliere precum BP, Shell și Total înregistrează în prezent cifre de afaceri record. 

Cu toate acestea, Asociația Germană a Comerțului cu Combustibili și Energie a respins ideea că firmele producătoare de carburanți profită de reducerea taxelor. 

"De aproximativ două săptămâni, pe piața globală a benzinei se înregistrează o penurie tot mai mare", a declarat pentru Tagesspiegel Adrian Willig, directorul executiv al asociației. "Acest lucru a fost declanșat de SUA, unde începutul sezonului de condus de vară se lovește de stocurile scăzute din rafinării și din rezervoare."

Acest lucru a avut un impact asupra prețurilor globale ale carburanților, a spus el, inclusiv în Germania. 

Vor vedea șoferii vreo scădere a prețului la pompă?

 

Acest lucru este discutabil. În parte pentru că piața este dominată de doar câteva companii, iar modul în care sunt stabilite prețurile este departe de a fi transparent. 

Cu toate acestea, ministrul de finanțe Christian Lindner (FDP), care a propus măsura de reducere a taxelor, consideră că șoferii vor vedea totuși o diferență atunci când își vor umple rezervoarele. Deși nu există nicio obligație pentru companii de a transfera scutirea fiscală, guvernul a declarat că se așteaptă ca acestea să facă acest lucru și a avertizat că Oficiul Federal al Cartelurilor va monitoriza modul în care companiile de carburanți își stabilesc prețurile începând cu luna iunie. 

"Îi vom sprijini pe oamenii care depind de mașini", a scris Linder pe Twitter. "Statul nu ar trebui să profite de pe urma prețurilor ridicate la carburanți. Depinde acum de Oficiul Cartelurilor și de alții să se asigure că #banii de combustibil ajung la oameni!"

Totuși, Ministerul de Finanțe le-a spus consumatorilor să nu se aștepte la o scădere dramatică a prețurilor imediat, deoarece este posibil ca anumite benzinării să își fi cumpărat deja rezervele de benzină și motorină în luna mai. 

Willig, de la Asociația pentru Combustibili și Energie, crede, de asemenea, că o concurență acerbă între mărcile de benzinării va duce la scăderea prețurilor în timpul verii. 

ADAC a anunțat că intenționează să monitorizeze îndeaproape prețurile carburanților odată ce măsura de reducere va intra în vigoare.

"Ne așteptăm ca reducerea de taxe să fie transferată în totalitate consumatorilor începând cu 1 iunie", au declarat oficialii ADAC. "În plus, având în vedere prețurile umflate, există un potențial suficient de mare pentru reduceri."

 

------------------------------

Dacă doriți să fiți notificați direct pe WhatsApp, atunci când apare o nouă știre de interes EXCLUSIV pentru românii din Germania, puteți intra pe grupul de WhatsApp al cititorilor fideli StiriDiaspora accesând următorul link -> https://chat.whatsapp.com/IsdGvKkdEY4JJhueZBrtNW 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel