Majorarea este determinată aproape exclusiv de companiile energetice și de prelucrare a petrolului. Cu toate acestea, firmele nu și-au recuperat încă nivelurile înregistrate în primul trimestru al anului 2019, ultima referință necontaminată de pandemie.
Acest lucru reiese din statisticile trimestriale ale Băncii Spaniei, o bază de date pe care supraveghetorul bancar a actualizat-o, luni, 26 iunie 2023, care include informații despre aproximativ 900 de companii. Majoritatea sunt companii mari și mijlocii, dar cu o pondere reprezentativă în economia națională.
Raportul indică faptul că unele companii au avut, în primul trimestru al anului 2023, câștiguri care au reprezentat 9,6% din cifra de afaceri. O cifră cu opt zecimi mai mare decât cele 8,8% înregistrate în trimestrul IV al anului 2022, dar care se află în continuare sub nivelul de 9,9% observat în primul trimestru 2019, relatează 20minutos.es.
Îmbunătățirea marjelor de afaceri la începutul anului 2023 este cauzată aproape exclusiv de sectoarele de energie și rafinare a petrolului. Companiile care desfășoară aceste activități și-au crescut marjele de la 10,7 la 16,4%, un salt de aproape șase puncte într-un singur trimestru.
Singurul sector care și-a extins marjele în primul trimestru - cel al informației și comunicațiilor
Cu toate acestea, practic în toate celelalte sectoare de activitate, marjele au fost reduse în primul trimestru față de sfârșitul anului 2022. Este cazul industriei, unde marja operațională a scăzut cu un punct la începutul anului și a scăzut la 5,9%, încă sub cifra pre-pandemie.
La rândul său, marja în servicii s-a situat la 7,9%, tot cu un punct sub trimestrul IV al anului trecut și încă departe de cel de 11,8% observat în primul trimestru al anului 2019. În cazul comerțului și turismului, marja de profit a scăzut două zecimi la 4,8%, tot sub cifrele pre-Covid. Nici companiile de transport, cu o marjă de 17,4% (cu 3,3 puncte mai puțin) nu au reușit să-și recupereze nivelul profitului pre-Covid.
Dincolo de energie și rafinare, care au beneficiat în mod clar de șocul pieței provocat de războiul din Ucraina, singurul sector care și-a extins marjele în primul trimestru a fost cel al informației și comunicațiilor. În această activitate, marja operațională s-a situat la 20,8%, un avans de șase zecimi care nu este suficient pentru a ajunge la cifrele pre-Covid.
În orice caz, trebuie menționat că această măsurătoare nu este perfectă. În primul rând, pentru că marja de exploatare nu ia în calcul costurile fiscale și financiare , informații care sunt publicate într-o manieră atât de actualizată. Dacă acestea ar fi luate în considerare, procentul marjei ar fi considerabil mai mic în toate sectoarele.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News