EXCLUSIV  Turn virtual de control pe noul aeroport din Brașov, primul construit de la zero în România, în ultimii 50 de ani

Bogdan Bolojan |
Data actualizării: | Data publicării:

Aeroportul Internațional Brașov este primul construit de la zero în România, în ultimii 50 de ani. Gabriel Davidescu, director UTI Construction and Facility Management, a vorbit despre tehnologiile de ultimă generație de care va beneficia noul aeroport. 

UTI Construction and Facility Management a realizat pe noul aeroport din Brasov sisteme de securitate și instalații de cea mai înaltă tehnologie. Una dintre cele mai avansate soluții, care a fost implementată pe noul aeroport este turnul virtual, controlat remote (de la distanță-n.r.) de la Arad. 

"Această tehnologie este implementată pentru prima dată în România. Este o soluţie nouă. A fost implementată pentru prima dată în Suedia de către unul dintre partenerii noştri de tehnologie - SAAB, un nume care nu mai necesita niciun fel de prezentare. Acest concept a fost implementat pentru prima dată într-un aeroport din Suedia, în 2015," a spus Gabriel Davidescu, director UTI Construction and Facility Management.

 

Turnul virtual ajunge să coste mai puțin decât unul clasic, deși tehnologia este una foarte avansată

 

Gabriel Davidescu spune că datorită noilor camere foarte performante, controlorii de trafic din turnul virtual pot vedea până la o distanță de 40 de kilometri. Vizibilitatea este puternic îmbunătățită și pe timp de noapte sau ceață. 

"Acest aeroport a costat în total aproape 180 de milioane de euro incluzând aici absolut toată infrastructura. Astăzi, un turn remote ajunge să coste mai puțin decât un turn fizic pentru că toate betoanele care se toarnă ajung să coste mai mult decât toată tehnologia necesară pentru un control de la distanță. Au fost și argumente legate de siguranță și nu în ultimul rând de reducerea costurilor de operare. Aviația a început în mod clasic urcând niște controlori de trafic într-o clădire înaltă, de unde puteau să aibă o imagine la depărtare și erau dotați cu un binoclu. Nici măcar radio nu aveau la început, aveau niște semne optice cu care întâmpinau aeronavă. Astăzi ajungem să vorbim despre tehnologie avansată, de inteligența artificială și de capacitatea de a duce într-un centru remote o imagine augmentată," a mai spus Davidescu. 

De ce turnul virtual este operat de la Arad?

 

Acesta spune de asemenea că decizia de a implementa un turn virtual a fost luată de conducerea aeroportului de la Brașov, care a făcut un studiu de fezabilitate în acest sens, iar operarea turnului virtual de la Arad aparține ROMATSA. 

"Decizia de a opera la Arad a aparținut celor de la ROMATSA, care este singura autoritate care are competențe de dirijare a traficului aerian. Decizia a fost a lor și s-a bazat printre altele pe faptul că acolo ROMATSA deține un centru de competență puternic. Turnul poate fi dus foarte ușor oriunde în lume, nu doar în România. Trebuie să avem doar niște linii de date închiriate. Aradul este un centru înalt performant în cadrul ROMATSA. În afară de București mai au centre puternice la Arad și Constanța.

Decizia inițială, printr-un studiu de fezabilitate, de a implementa de prima dată o tehnologie de turn virtual în locul unui turn clasic a fost decizia aeroportului Brașov și probabil, în mod special, a domnului Alexandru Anghel, care este astăzi directorul general al aeroportului. Ei au promovat-o și s-a bazat pe noile tehnologii care rezistă la ora actuală și nu în ultimul rând pe reducerea de costuri. Ce poate să facă un astfel de sistem este mult peste ce poate face un om care privește pista ca să identifice obiectele în mișcare înaintea unei aterizări- controlul uzual de pistă.

În acest moment totul se face complet automatizat, prin analiză video. La Arad, noi avem un ecran panoramic. În loc să ne uităm pe geam, ne uităm pe un ecran panoramic și acolo avem toată informația. Avem la îndemână niște camere binoculare, capabile să vadă la distanță foarte mari. Sunt imagini de o acuratețe deosebită. Eu m-am uitat și se vede foarte bine releul de la Coștila, care este la o distanță de aproximativ 40 de kilometri. Camerele sunt instalate la Ghimbav. Sunt camere cu capabilități de infraroșu, cu capabilități termale, capabile să vadă pe timp de noapte. Vorbim de imagine optică. Turnul remote este un sistem vizual, nu un sistem radar. Un controlor de trafic nu poate vedea nimic pe geam aproape nimic dacă este ceață. Prin intermediul camerelor pe care le au acum instalate, controlorii de trafic pot vedea aeronavele, cu ajutorul acestei noi tehnologii," a mai precizat Gabriel Davidescu, director UTI Construction and Facility Management.

Întregul interviu poate fi vizionat mai jos:

 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel