Legislaţia europeană obligă transportatorii aerieni să utilizeze cel puţin 80% din sloturile lor de decolare şi aterizare pe aeroporturi, în caz contrar riscând să le piardă în următorul an. Însă aceste reguli, concepute pentru situaţii normale de trafic, au devenit imposibil de aplicat în contextul scăderii dramatice a cererii pentru bilete de avion ca urmare a pandemiei de coronavirus, scrie Agerpres.
Ministrul belgian al Mobilităţii, Georges Gilkinet, i-a trimis luni o scrisoare comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean, în care îi cere încetarea acestei aberaţii economice şi de mediu, criticată de actorii din sectorul transportului aerian.
După ce în luna martie 2020 a suspendat aplicarea regulilor europene cu privire la utilizarea sloturilor, în ideea de a evita ca transportatorii aerieni să opereze zboruri cu avioane goale, Bruxelles-ul a recomandat o revenire progresivă la normalitate ca urmare a redresării parţiale a traficului aerian.
Începând din data de 28 martie 2021
Începând din data de 28 martie 2021, companiile aeriene sunt obligate să utilizeze 50% din sloturile lor de decolare şi aterizare pe aeroporturi, pentru a putea să şi le păstreze, însă chiar şi acest procent este considerat excesiv de sectorul aerian, care este încă într-o fază de convalescenţă, în special după apariţia variantei Omicron care a provocat o nouă scădere a rezervărilor în această iarnă.
Cu toate acestea, la data de 15 decembrie 2021, Bruxelles-ul a anunţat că pentru următorul sezon de vară, care se întinde între 28 martie şi 29 octombrie, pragul va fi majorat la 64% din sloturile de decolare şi aterizare pe aeroporturi, un anunţ care a provocat nemulţumiri în rândul companiilor aeriene.
În scrisoarea trimisă Adinei Vălean, ministrul belgian al Mobilităţii, Georges Gilkinet, solicită o nouă reducere a pragului, menţionând circumstanţele excepţionale care există în prezent.
Semnal de alarmă
Anterior, Carsten Spohr, directorul general de la Lufthansa, a avertizat şi el că cea mai mare companie aeriană europeană va fi obligată să opereze 18.000 de zboruri suplimentare inutile în această iarnă numai pentru a-şi conserva drepturile de decolare şi aterizare.
"În pofida solicitărilor noastre pentru mai multă flexibilitate, UE a aprobat o regulă de utilizare a 50% din sloturi, clar nerealistă", a declarat un purtător de cuvânt de la Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezintă majoritatea companiilor aeriene ale lumii.
În replică, Bruxelles-ul îşi explică fermitatea prin imperativul protejării concurenţei. Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a invocat miercuri "necesitatea de a veghea astfel încât capacităţile aeroportuare să fie utilizate în mod concurenţial în beneficiul tuturor consumatorilor".
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News