Meseria de însoțitor de bord este adesea idealizată ca una dintre cele mai fascinante profesii din lume. Oferă oportunitatea de a călători în numeroase destinații, de a interacționa cu oameni din culturi diverse și de a lucra într-un mediu dinamic. Cu toate acestea, realitatea din spatele uniformei impecabile și a zâmbetului prietenos este mult mai complexă. Salariile în această industrie variază semnificativ, iar cerințele pentru a deveni însoțitor de zbor sunt riguroase.
Cât câștigă un însoțitor de bord?
Marius, un însoțitor de bord de la Wizz Air, a dezvăluit recent detalii despre salariile din aviație și a arătat diferențele dintre companiile low-cost și cele premium. Deși mulți încă folosesc termenul de „stewardesă”, acesta este unul perimat, întrucât astăzi există mulți bărbați care profesează în acest domeniu.
„V-ați întrebat vreodată cât câștigă un însoțitor de bord? Salariul variază în funcție de companie, experiență și orele de zbor. La companiile low-cost, remunerația este formată dintr-un salariu de bază plus diurne și comision din vânzările efectuate în avion. Un începător poate câștiga între 1.000 și 1.500 de euro pe lună. La companiile de linie, precum KLM sau Lufthansa, salariile pentru un începător pot varia între 1.200 și 3.500 de euro, în timp ce la companiile premium, precum Emirates, Etihad sau Qatar Airways, remunerația ajunge între 2.000 și 5.000 de euro”, a explicat Marius.
De departe, cele mai bine plătite locuri de muncă din acest domeniu se găsesc în companiile aeriene private, unde salariile pot depăși considerabil cele din aviația comercială. În plus, companiile premium oferă beneficii precum cazare gratuită, transport și asigurări medicale extinse pentru angajați.
Ce presupune munca unui însoțitor de zbor?
Dincolo de imaginea glamour pe care o au însoțitorii de bord, această meserie implică un program solicitant, adaptabilitate și abilități excelente de comunicare. Înainte de a urca la bord, fiecare însoțitor de zbor trebuie să urmeze un program intens de training. Acesta include cursuri de prim ajutor, tehnici de evacuare de urgență, proceduri de siguranță, dar și sesiuni dedicate serviciilor oferite pasagerilor.
În timpul zborurilor, însoțitorii de bord au responsabilitatea de a asigura siguranța pasagerilor, de a gestiona situațiile de urgență și de a oferi o experiență plăcută călătorilor. În plus, în cazul companiilor low-cost, vânzările la bord contribuie semnificativ la venitul acestora, ceea ce face ca însoțitorii de bord să fie instruiți și în tehnici de vânzare.
Companiile low-cost domină piața
În Europa, sectorul companiilor aeriene low-cost a cunoscut o expansiune considerabilă în ultimele două decenii. Cele mai mari companii din această categorie sunt:
1. Ryanair – liderul pieței low-cost din Europa, cu o cotă de piață de aproximativ 22%.
2. easyJet – ocupă locul doi, cu o cotă de piață de circa 12%.
3. Wizz Air – în creștere rapidă, are o cotă de piață de aproximativ 8%.
4. Vueling – cu o prezență puternică în Spania și o cotă de piață de 6%.
5. Norwegian Air Shuttle – cu aproximativ 4% din piața europeană.
Aceste companii au reușit să reducă costurile prin eliminarea unor servicii gratuite și prin maximizarea utilizării aeronavelor, ceea ce le-a permis să ofere bilete la prețuri mult mai accesibile decât transportatorii tradiționali.
De ce multe companii naționale sunt în pragul falimentului?
În contrast, multe dintre companiile aeriene de stat se confruntă cu dificultăți financiare severe. Spre exemplu, TAROM, compania națională a României, este de ani buni într-o criză profundă, cu pierderi masive și fiind dependentă de sprijinul guvernamental. Un alt exemplu notoriu este Alitalia, fosta companie aeriană de stat a Italiei, care a fost nevoită să-și înceteze activitatea din cauza problemelor financiare, fiind înlocuită de ITA Airways.
Problemele acestor companii derivă în principal din costurile ridicate de operare, managementul deficitar și concurența acerbă a companiilor low-cost. În timp ce Ryanair și Wizz Air maximizează eficiența fiecărui zbor, companiile naționale de stat sunt deseori sufocate de structuri birocratice și lipsă de adaptabilitate la cerințele pieței moderne.
În concluzie, deși meseria de însoțitor de bord poate părea una strălucitoare din exterior, în realitate este un job solicitant, dar bine remunerat în anumite companii. În același timp, piața aviației este într-o continuă schimbare, iar transportatorii low-cost domină industria. Acestea ajung să câștige cotă de piață mai mare prin diversificarea zborurilor și o mai mare flexivilitate. Astfel lasă în urmă companiile naționale tradiționale, multe dintre acestea fiind la un pas de colaps financiar, cu mari probleme și care au de obicei mai mulți angajați la birouri decât prin avioane.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News