Emilian Jetzi avea locul de muncă stabilit în Danemarca, în opinia avocaților lui. Din Copenhaga a condus în Danemarca, Suedia și Norvegia. Ar fi trebuit să fie plătit conform unui acord colectiv danez, susține avocatul său, Christian Riewe.
În calitate de șofer în Bring Trucking, deținut Românul a tranzitat și Finlanda, Germania și Olanda, dar nu a mers niciodată cu mărfuri în Slovacia, unde se afla compania sa, spune avocatul Riewe. El a susținut în fața instanței din Copenhaga că șoferul de camion român era de fapt staționat în Danemarca, lucru care are o mare semnificație pentru salariu.
Românul Emilian Tudor Jetzi s-a alăturat companiei Bring Trucking în 2011. Compania face parte din Bring Group, deținut de Norway Post, companie a statului nordic. În jur de 400 de șoferi ai companiei conduc în mare parte în țările nordice și în Europa de Vest. Dar sediul central este în Slovacia, unde nivelul salariilor este mult mai mic decât în țările nordice.
Un român cere daune de sute de mii de euro statului norvegian
Bring Trucking este înregistrat în Slovacia. Compania susține că plătește șoferilor cu 10% mai mult decât plata colectivă slovacă. Cu toate acestea, salariile sunt mult scăzute față de standardele nordice și compania are o mare parte din traficul său în regiunea nordică. Bring Trucking neagă faptul că compania l-ar fi plătit insuficient pe Emilian Jetzi.
Conform Directivei UE privind detașarea lucrătorilor, acesta are dreptul să plătească în conformitate cu acordul colectiv danez. Faptul că a primit în schimb un salariu lunar slovac de aproximativ cinci mii de coroane, a însemnat un salariu sub nivelul minim brut, susține Riewe.
De cealaltă parte, Bring susține că Jetzi nu era staționat în Danemarca. A condus la fel de mult în Suedia, Norvegia și Germania ca în Danemarca. „El nu făcea parte din piața muncii daneze“, spune avocatul lui Bring Trucking, Thomas Ryhl. „Salariul convenit a fost plătit, chiar mai mare decât salariul minim slovac. În plus, s-au plătit niște diurne foarte frumoase pentru timpul petrecut în Scandinavia, spune avocatul companiei, Thomas Ryhl, potrivit nrk.no.
În 2017, BBC a realizat chiar un documentar despre viața de șofer profesionist a românului.
Cerința privind restanțele salariului, pensiei și plăților de vacanță este aproape de 1,3 milioane DKK (n.r. peste 170.000 de euro) pentru cinci ani. Aceasta corespunde la aproximativ 1,8 milioane de coroane norvegiene.
„Am stat luni întregi în mașină“, spune șoferul român. Înainte de fiecare perioadă de lucru, Emilian Jetzi a fost dus cu microbuzul din România la birourile Bring Trucking din Slovacia. A stat acolo câteva ore, înainte de a fi condus la Kastrup lângă Copenhaga, unde camionul îl aștepta. De aici a condus și, potrivit lui, a locuit în mașină două-trei luni consecutive. A gătit și a mâncat și în mașină. „Așa se trăiește în camioane“, mai spune el. Avocatul lui Bring Trucking susține că șoferului i s-a oferit să petreacă noaptea în locuința companiei.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News