Deși Uniunea Europeană a adoptat măsuri împotriva Chinei pentru a proteja industria auto europeană de importurile ieftine de mașini electrice, China pare să profite de lacunele existente pentru a-și consolida prezența pe piața europeană. Un exemplu recent este susținerea activă a Ungariei, care va găzdui un nou producător de componente esențiale pentru motoarele electrice.
Investiție majoră a Grupului Xinzhi în Ungaria
Conform ministrului de externe ungar Péter Szijjártó, grupul chinez Xinzhi va construi o fabrică în orașul Hatvan, în nordul Ungariei, printr-o investiție de aproximativ 121 de milioane de euro. Aceasta va genera peste 900 de locuri de muncă, nu doar în producție, ci și în cercetare și dezvoltare. Cu toate acestea, nu este clar dacă forța de muncă va fi alcătuită din cetățeni unguri sau din muncitori chinezi relocați.
Noua fabrică va avea capacitatea de a produce anual un milion de statori și rotoare pentru motoarele electrice și va consolida astfel poziția Ungariei ca lider în tranziția către electromobilitate. „Ungaria este în prima linie a procesului de transformare către automobile electrice și reprezintă o fortăreață și un pionier al reînnoirii globale a industriei auto,” a declarat entuziast Szijjártó.
Parteneriat strategic cu Volkswagen
Compania chineză nu este doar un beneficiu pentru Ungaria, ci și o oportunitate de revigorare a economiei europene, susține oficialul ungar care merge mai departe și spune că Xinzhi va contribui semnificativ la dezvoltarea sectorului de cercetare și dezvoltare din Europa. În vara anului trecut, Xinzhi a anunțat un acord important cu Volkswagen pentru furnizarea de statori și rotoare, acesta fiind primul contract major al companiei cu un producător auto din afara Chinei.
China a devenit un jucător major în economia Ungariei, cu investiții în diverse sectoare. Producătorul de mașini electrice BYD construiește o mare fabrică în Szeged, iar compania CATL, specializată în celule de baterii, dezvoltă o mega-fabrică în Debrecen. În plus, companii chineze sunt implicate în construcția noii linii feroviare care va lega Budapesta de Belgrad, proiect finanțat parțial printr-un credit de aproape 900 de milioane de euro de la banca chineză Exim-Bank.
Controverse și critici
Cu toate acestea, investițiile Chinei în Ungaria nu sunt lipsite de controverse. Criticii susțin că firmele chineze își protejează lanțurile valorice și lasă puțin din valoarea adăugată pe teritoriul gazdă. În plus, multe voci subliniază că aceste investiții sunt motivate de dorința de a evita taxele vamale impuse de UE. Construind fabrici în interiorul Uniunii Europene, produsele chinezești sunt clasificate ca fiind de proveniență locală și scapă astfel de taxe suplimentare.
O analiză publicată de portalul economic ungar „G7” reflectă scepticismul public: „Tot mai mulți furnizori chinezi construiesc fabrici în Ungaria, dar este acest lucru benefic pentru noi?” Întrebarea subliniază temerile legate de dependența economică și de lipsa unui impact pozitiv pe termen lung pentru economia locală.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News