Acordul dintre Ministerul Economiei din Italia și grupul Lufthansa pentru preluarea unei părți din compania aeriană italiană Ita Airways se află într-un punct critic, iar tensiunile dintre cele două părți riscă să anuleze înțelegerea după aproape doi ani de negocieri. Discuțiile se aflau într-o fază avansată, cu aprobări preliminare chiar din partea Comisiei Europene, dar noaptea de 4 noiembrie a adus un impas pe tema prețului.
Se pare că Lufthansa ar fi solicitat revizuirea în scădere a sumei totale de achiziție, estimată la 829 de milioane de euro, dar reprezentanții Ministerului Economiei Italiei au refuzat această cerere. Diferența pentru care se negociază la sânge este de aproximativ 10 milioane de euro, iar această sumă minoră a provocat o tensiune majoră între cele două părți, potrivit unor surse citate de Corriere della Sera.
Discuțiile s-au intensificat din cauza unor clauze contractuale legate de prima tranșă de capital dedicată Lufthansa, care conține un mecanism de ajustare a prețului.
Compania germană susține că până la finalizarea oficială a tranzacției, prețul celei de-a doua tranșe (de 325 milioane de euro plus un bonus de 100 de milioane) ar trebui ajustat, întrucât Ita și-a pierdut din valoare în ultimele șase luni.
Răspunsul Italiei: „Nu ne vindem compania”
Italia a respins ferm această solicitare și argumentează că nu acceptă niciun fel de ajustare pe baza rezultatelor financiare recente ale Ita, mai ales că ultimul trimestru al anului este unul dificil pentru industria aeriană, adesea marcat de pierderi financiare. Surse guvernamentale italiene au declarat că „Italia nu își vinde compania” și nu va permite o tranzacție care ar putea fi dezavantajoasă pentru țară.
Negocierile au continuat fără oprire, dar lipsa de acord asupra prețului și acuzațiile de nerespectare a unor clauze contractuale par să pună în pericol întreaga înțelegere. În ciuda eforturilor depuse pentru a obține aprobarea Bruxelles-ului și a Antitrustului UE, partea italiană consideră că nu este obligată să finalizeze acordul cu Lufthansa dacă acesta este împotriva intereselor Italiei.
Poziția Lufthansa
Într-o declarație oficială, grupul Lufthansa a susținut că respectă acordul din 2023 cu Ministerul Economiei și Finanțelor din Italia pentru achiziția unui pachet de 41% din Ita Airways, și menționează că toate măsurile corective necesare au fost implementate în termenul stabilit.
La Bruxelles, surse au confirmat că atât Lufthansa, cât și Ita, împreună cu alte companii aeriene rivale, au semnat pachetul de „remediere" necesar pentru finalizarea tranzacției. Singura semnătură lipsă rămâne cea a Ministerului Economiei și Finanțelor din Italia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News