Marcel Vela, contre cu Raed Arafat: „Dacă îmi permiteți”/ „Nu vă permit!”

Loredana Iriciuc |
Data publicării:
Sursa foto: captură Antena 3
Sursa foto: captură Antena 3

Ministrul de Interne a spus, în cadrul videoconferinței de marți dimineața, că va trimite Corpul de control la Vâlcea, după ce o fetiță, victimă a unui accident rutier, nu a fost preluată de elicopterul SMURD, Marcel Vela susținând că au existat „neglijențe de organizare și deficiențe managerile”

În cadrul videoconferinței de marți, Marcel Vela a adus în discuție cazul unei fetițe care a fost victima unui accident rutier, provocat de tatăl ei, aflat în stare de ebrietate.

Ministrul de Interne s-a arătat nemulțumit de modul în care au intervenit echipajele de salvare și de faptul că zborurile cu elicopterul nu se desfășoară pe timpul nopții.

Marcel Vela: Aș dori să vă întreb. Ați avut un caz cu o fetiță care trebuia luată cu elicopterul SMURD, a fost o degringoladă managerială. Elicopterul SMURD a plecat fără fetița accidentată și fetița a fost transferată într-o altă ambulanță ca să vină pe roți spre București. Care este cauza?

Dan Pascaru, inspector al Inspectoratului pentru Situații de Urgență: Dacă îmi permiteți, sâmbătă, la ora 15.47 s-a primit un caz, iar la 15.47.50 de secunde al doilea caz. La orele 16.20, de la Băile Govora a plecat cu o ambulanța SMURD către SMURD către Râmnicu Vâlcea pentru a merge la elicopter în vederea preluării. Din nefericire, pe drum a trebuit să oprească de câteva ori ambulanța pentru că acordarea primului ajutor care era imperios necesar. La 16.41 elicopterul a anunțat că dacă poate sosi în interval de 8-10 minute este intervalul pe care îl mai pot aștepta, pentru că altfel se lăsa seara și, potrivit procedurii, aceștia nu pot decola pe timp de noapte, șoferul a spus că distanța (...) nu permitea să ajungă în timpul stabilit. S-a ajuns la UPU Vâlcea la ora 16.55, s-a acordat primul ajutor, după care a fost preluată de altă ambulanță și transferată către București.

Marcel Vela: De ce nu a aterizat elicopterul exact în locul accidentului sau pe traseu unde ambulanța s-a oprit să asigure măsuri medicale pentru copilul accidentat. Se putea comnica de la sol și cu ambulanța și cu pilotul elicopeterului. De ce a trebuit elicopterul să zboare în altă poziție, să aștepte ambulanța care nu a mai sosit și elicopterul să plece fără pacient, care e explicația logică? (...) Aceasta este întrebarea. Vă rog să răspundeți.

Inspector al ISU Vâlcea: Ambulanța plecase din Băile Govora spre UPU Vâlcea. În momentul în care s-a solicitat, elicopterul era în deplasare către Râmnicu Vâlcea. Acesta a fost motivul pentru care s-a stabilit ca elicopterul să aterizeze la locul stabilit în municipiul Râmnicu Vâlcea. Dacă nu erau acele opriri pe traseu, pacientul ar fi ajuns la elicopter.

Marcel Vela: Dacă pățea ceva copilul? Realizați ce se întâmpla în acest caz? Oricum nu a fost confortabil să fie plimbat atâtea ore din cauza unei neglijențe de organizare sau deficiențe manageriale. Asta e una dintre întrebări. A doua întrebare vreau să o adresez domnului inspector general de Inspectoratul de Aviație. Sunteți în sală? De ce elicopterul nu zboară noaptea?

Cătălin Paul Dache, inspectorul general al Inspectoratului de Aviație (IGAv): Elicopterele zboară și noaptea, doar că în anumite condiții. Nu pot ateriza în locuri necunoscute, nemarcate întrucât nu este legal.

Marcel Vela: De la Vâlcea, dintr-un loc marcat, putea zbura noaptea într-un alt loc marcat la București?

Inspector IGAv: La Vâlcea nu era un loc marcat și nici la Băile Govora și nici pe traseul pe care ar fi oprit ambulanța. Dacă interveția ar fi presupus intrarea în noapte, elicopterul nu ar mai fi putut ateriza sau decola în acele condiții.

Vela: Eu înțeleg că în zona Târgu Mureș și București se zboară noaptea.

Inspector șef al IGAv: Nu. Bazele Târgu Mureș și București sunt desemnate ca baze pentru operarea misiunilor de noapte, dar doar pentru misiuni de la aerodrom la aerodrom certificate pentru noapte.

Marcel Vela: Deci de la Târgu Mureș și la București se zboară de la aerodrom la aerodrom când sunt autorizate zboruri. Am o întrebare: La Timișoara, la Craiova, la Iași sau la Constanța nu sunt toți români?

Inspector șef IGAv: afirmativ și chiar aseară au fost două misiuni de la Craiova și de la Constanța către București care s-au făcut noaptea, însă Tțrgu Mureș și București sunt desemnate ca puncte care execută misiuni de noapte și sunt intervenții secundare.

Marcel Vela: Cine a decis că doar Târgu Mureșul și Bucureștiul sunt zone care pot opera noaptea?

Inspector șef IGAv: Din dispoziția domnului secretar de stat.

Marcel Vela: Și Contanța, Iașul și Timișoara nu sunt în România?

Raed Arafat: Dacă îmi permiteți.

Marcel Vela: Nu vă permit.

Raed Arafat: Bine.

(...)

Marcel Vela: O să facem o analiză pe această organizare extraordinară în care un copil putea să moară. Din organizări de acest gen. Subiective. Dacă se întâmpla ceva cu fetița, vă rog să mă credeți că aș fi luat măsuri drastice. Nu este posibil ca un copil sau orice accidentat să fie pus într-o asemenea situație, să își riște viața din cauza unor măsuri administrative. (...)Dacă acel copil era fiica dumneavoastră sau al oricărui participant de la această masă sau al oricărui prefect care se uită la noi, cum v-ați fi simțit dacă fiica pe care o știți, așa cum părinții au suferit, văzând copilul lor în suferință, ar fi pățit ceva? Nu ar fi fost MAI blamat, pus la zid, scăzut în ochii cetățenilor ca încredere, ca apreciere, pentru că ne organizăm de ochii lumii, nu știm să zburăm de la Vâlcea la București că e locul nemarcat sau marcat. Cei care au coordonat la Vâlcea, mi-ați spus orele, nu ați știut la cât apune soarele, să fi ordinat aterizare direct la locul accidentului, nu să chemați elicopterul la Vâlcea? Era o chestiune de logică, de matematică. A fost o dezorganizare completă și la Vâlcea o să trimit Corpul de control, pe ore, pe timpi și cine a greșit, care sunt cauzele. Nu am nimic cu domneavoastră, domnule inspector șef și cu nimeni, dar pe viitor nu mai doresc să se repete asemenea situații jenante cu risc major să se piardă o viață.(...) Nu facem PR la televizor și sâmbătă era să moară un copil. Vă ordon domnule Arafat ca toate centrele universitare medicale: Târgu Mureș, Iași, Cluj, Constanța, Craiova, Timișoara să poată zbura spre ele și de la ele și noaptea elicopterele SMURD. Vă organizați, domnule inspector general, spuneți de ce aveți nevoie ca dotare tehnică, ca organizare, ca în 2020 toată țara să fie sub acoperirea SMURD-ului pe timp de noapte, nu doar Târgu Mureș și București.

Raed Arafat: Avem nevoie de piloți, domnule ministru.

Marcel Vela: Faceți rost de piloți.

Raed Arafat: Motivul pentru care zboară numai cele două centre este pentru că au echipe care să asigure funcționalitatea elicopterului 24 din 24. În celelalte centre, dacă decolează un elicopter noaptea, după o anumită oră înseamnă că a doua zi acest elicopter nu intră în serviciu decât după ora 11 – 12 sau 1 după-masa. Și pun în risc anumite intervenții primare să nu se rezolve. Pentru asta s-a luat decizia ca două puncte din țară să facă misiunile de peste tot în țară ca transfer și când avem avionul le facem și cu avionul și asta se face. Dacă, de exemplu, Timișoara decolează sau Aradul sau Craiova, dacă merg la ora 1 dimineața în misiune, a doau zi își reia misiunea la ora 1 după-masa, pentru că au ore de odihnă și din cauza asta am luat această decizie.

Marcel Vela: Am înțeles. Motivul sau cauza inginerească este că nu avem piloți. Ce ați făcut de 20 de ani să faceți rost de piloți? Nu îmi răspundeți, că știu! Doi. Deci avem elicoptere, avem medici, dar nu avem piloți. Dar avem accidentați, oameni care mor, români care mor pentru că noi nu avem piloți. Angajați piloți! Care e problema?

Raed Arafat: Un pilot de elicopter SMURD, domnule ministru, nu vă supărați, are nevoie să fie minim 1.000 de ore de zbor ca să poată să fie comandant de aeronavă pe SMURD. Este regulă care este și în alte părți. Avem piloți noi, dar încă nu au atins nivelul să poată să facă al doilea echipaj pentru că nu au ajuns la 1.000 de ore de zbor să fie comandant de aeronavă. Domnul inspector general poate să mă corecteze dacă greșesc

Marcel Vela: În câți ani fac 1.000 de ore de zbor?

Inspector șef IGAv: Din momentul în care ies din Academie, în jur de patru ani.

Marcel Vela: De când conduceți SMURD, domnule Arafat? Mai mult de patru ani, mă gândesc. De ce nu ați făcut rost de piloți acum opt ani, acum 12 ani.

Raed Arafat: Pentru că nu depindea de mine, domnule ministru. Atunci când mi s-a permis să angajăm, angajăm 1.000 de piloți.

Marcel Vela: Vă rog să apelați la noul ministru ca să găsim resurse, metode și variante de angajat piloți. Eu nu mai doresc ca în mandatul meu să moară români cu zile pentru că dumneavoastră nu ați angajat piloți. Punct".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel