Volkswagen, decizie radicală. S-a răzgândit și nu mai trece pe motoare electrice

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Într-un moment în care direcția industriei auto pare clar îndreptată spre electrificare completă, grupul Volkswagen surprinde printr-o decizie strategică care poate reconfigura dinamica pieței europene. Producătorul german a anunțat că modelele sale de succes – Golf, T-Roc și Tiguan – vor beneficia de o finanțare specială în vederea continuării producției în versiuni cu motoare cu combustie internă, cel puțin până în 2035.

Informația a fost dezvăluită de publicația economică Handelsblatt, care relatează că uzina principală a Volkswagen din Wolfsburg va funcționa în regim intensificat în vara anului 2025, cu 16 schimburi speciale planificate între lunile mai și iulie doar pentru asamblare. Alte schimburi suplimentare sunt prevăzute pentru secțiile de caroserie și vopsitorie. Decizia vine în contextul unei tranziții incerte spre mobilitatea electrică, marcată de politici guvernamentale ezitante și de o reacție reticentă a consumatorilor.


Reorientare strategică în fața unei politici incerte

Inițial, Volkswagen anunțase că va înceta complet vânzările de mașini cu motoare termice în Europa până în 2033. Însă, odată cu expirarea bonusurilor pentru mașinile electrice și cu lipsa unor măsuri concrete de susținere din partea guvernului federal, această țintă pare să fie reevaluată. Negocierile lente dintre CDU și SPD privind promovarea mașinilor electrice contribuie la această indecizie.

Potrivit surselor citate de Handelsblatt, în prezent se află în discuție mai multe măsuri de sprijin pentru piața vehiculelor electrice, inclusiv:

-Creșterea plafonului de preț brut până la 100.000 de euro pentru a beneficia de stimulente fiscale;

-Introducerea unei amortizări speciale pentru vehiculele electrice;

-Prelungirea scutirii de la taxa pe vehicul până în 2035;

-Sprijin financiar pentru gospodăriile cu venituri mici și medii prin Fondul Social pentru Climă al UE;

-Stimularea tehnologiilor hibride plug-in și a mașinilor electrice cu extindere de autonomie.

Cu toate acestea, lipsa unei implementări clare a acestor propuneri determină o stare de incertitudine generală. Asociația producătorilor internaționali de automobile a criticat acordul de coaliție, calificându-l drept „lipsit de specificitate”, ceea ce duce la o reticență în rândul potențialilor cumpărători de vehicule electrice.


Volkswagen între prezentul electric și viitorul cu ardere internă

Decizia de a investi în continuare în modelele Golf, T-Roc și Tiguan – cele mai bine vândute ale mărcii – nu înseamnă un abandon total al direcției electrice, ci mai degrabă o ajustare strategică la realitățile pieței. Grupul VW performează, de altfel, foarte bine în sectorul electric: potrivit datelor Autorității Federale de Transport Auto, Volkswagen a fost lider în noile înmatriculări în Germania în primul trimestru din 2025, cu o creștere de 3,4% a vânzărilor, în contrast cu o scădere generală a pieței de -1%.

Mai mult, VW a depășit chiar și Tesla în ceea ce privește vânzările de vehicule electrice în Germania. Conform unui studiu realizat de compania de consultanță Ernst & Young, Volkswagen și-a crescut cu 151% numărul de înmatriculări de mașini electrice în primele trei luni ale anului, crescându-și cota de piață de la 26% la un impresionant 47%. Cele mai bine vândute șase modele electrice de pe piață provin, toate, din portofoliul VW.

Această performanță remarcabilă nu este, însă, suficientă pentru a garanta o „revoluție electrică” fără sprijin guvernamental clar. Așa cum subliniază Handelsblatt, criza actuală a industriei auto – dublată de incertitudini politice și economice – impune decizii rapide și concrete privind obiectivele climatice și sprijinul pentru dezvoltarea tehnologică.


Posibilă extindere și la Audi

În paralel, există semnale că o strategie similară ar putea fi aplicată și în cazul modelelor compacte produse de Audi, subsidiară a grupului Volkswagen. Chiar dacă nu au fost oferite detalii suplimentare, este clar că grupul german analizează mai multe scenarii prin care să-și asigure o tranziție lină de la motorizarea convențională la cea electrică, fără a periclita echilibrul financiar sau relația cu clienții tradiționali.

Volkswagen se află într-un moment de cotitură. Între presiunea publică pentru decarbonizare și realitățile economice ale unei piețe în schimbare, producătorul german alege o strategie de echilibru: continuă să investească în mobilitatea electrică, dar nu abandonează încă modelele care i-au adus succesul de-a lungul deceniilor.

În lipsa unor politici coerente și predictibile din partea guvernului german, e posibil ca alte companii să urmeze exemplul VW, preferând să păstreze opțiunea motoarelor termice deschisă pentru mai mult timp decât era planificat inițial. În cele din urmă, nu doar tehnologia, ci și contextul politic și economic vor decide cum arată viitorul mobilității în Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel